Bunun sebebi V motorun aslında aynı krank milini döndüren 2 sıralı motorun belirli bir açıyla birleştirilmiş versiyonu olması. Örneğin V8, iki adet sıralı 4 silindirli motorun birleştirilmesiyle elde edilebilir. V motorun bütün avantajları ve dezavantajları tam olarak bu durumdan kaynaklanır. Şöyle ki:
- Aynı krank milini döndüren 2 sıralı motoru birleştirmek demek, V motorun teorik olarak iki farklı motor bloğu ve iki farklı silindir kapağına sahip olması demektir. Bu, aynı silindir sayısına sahip V motorun sıralı motordan daha fazla parça içerdiği anlamına gelir.
- Aynı silindir sayısına sahip bir sıralı ve bir V motoru ele alalım. Silindir sayısı arttıkça sıralı motor gitgide ince-uzun bir şekle girer. V motor ise daha kübik bir şekil alır. Bundan dolayı V motor, arabada motor için ayrılan kısmı daha ekonomik ve daha verimli kullanır. Silindir sayısı fazla ise, V motor daha kompakttır.
- V motorda sarsıntı, titreşim gibi istenmeyen durumları kontrol etme imkanı sıralı motora göre daha fazladır. Bu da bu motor tipini daha ergonomik yapar.
- V motorların en popüler olanları V6, V8, V10 ve V12'dir. Yani genel olarak V motor fazla silindir ve büyük hacimle özdeşleşmiştir. Bu şartlarda yüksek performans elde etmek küçük hacimli sıradan motorlardan performans elde etmeye çalışmaktan çok daha kolay olduğundan, V motorlar denildiğinde akla ilk olarak daha fazla beygir gücü ve tork gelir: karşılaştığımız makam araçlarının, performans araçlarının, spor ve egzotik araçların çok büyük bir yüzdesi V motor kullanır. Hatta Formula 1 araçlarında kullanılan motor da bir V motordur.
- İki adet sıralı motorun birleşimi olduğundan, ağırlık merkezi sıralı motorlarda olduğu gibi üst tarafa daha yakındır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder