3 Ağustos 2015 Pazartesi

Silindir Konfigürasyonlarına Göre Motorlar 6. Bölüm: W Motor


Silindir konfigürasyonlarına göre motorlar yazı dizisi sıralı (inline) motorla başladı ve diğer motor çeşitleriyle devam etti. Sıralı motordan sonraki yazılarda bahsedilen motorların tamamını bir şekilde sıralı motorla ilişkilendirdik ve en son yazıda ne sıralı, ne de V motor diyebildiğimiz, silindirleri arasında çok dar bir açıya sahip olan VR motorunu inceledik. Hatırlayacağınız üzere VR motordan bahsederken bu motorun üretiliş amacının hem sıralı motorun hem de V motorun artılarının tek bir motorda toplaması olduğunu belirtmiştik. Bu açıdan bakıldığında VR motor gerçekten bir mühendislik harikası, hem günlük hem performans amaçlı kullanımda gayet tatmin edici fakat otomotiv endüstrisinde rekor savaşları içindeki üreticiler için yeterli bir motor değil.


W motorun tarihi 1900' lü yılların başlarına dayanır. Bu tarihlerde W motoru üzerinde çalışanların amacı çok sayıdaki silindiri kompakt bir motorda toplayıp küçük ama güçlü makineler üretmekti. Başardılar da. W motor uçaklarda, arabalarda, motorsikletlerde... kullanıldı. Üretilen ilk W motor 3 silindirin tek krank mili etrafında toplanmış hali, yani W3 motoruydu. Bundan sonraki tarihlerde silindir sayısı artılarak W motoru geliştirme faaliyetleri devam etti.



2000'li yılların başlarında Volkswagen grubunun özel bir projesi kapsamında W motor en modern, en güncel şeklini aldı. Üretilen motor yazının başında fotoğrafı bulunan Bugatti Veyron adlı araçta kullanıldı. Araç dünyanın cadde kullanımına uygun en hızlı seri üretim aracı olarak Guinnes Rekorlar Kitabı'na girdi. Peki W motoru bu kadar özel kılan şey nedir? W motoru tarihe geçiren güç nereden geliyor?




  • Yukarıdaki şemadan da tahmin edeceğiniz üzere W motoru diğer motorlardan öne çıkaran ilk özelliği kompakt yapısı. Hatırlayacağınız üzere silindir sayısına bağlı olarak V motor sıralı motora göre, VR motor V motora göre bazı artılara sahipti. W Motor bu işi daha da ileri götürüyor: V şeklinde birleştirilmiş iki VR motor, modern W motorunu oluşturuyor. Bu da şu anlama geliyor: 16 silindirli bir W, 12 silindirli bir V ile yaklaşık olarak aynı hacmi kaplıyor. 






  • Önceki yazılarda motorun çalışması esnasında meydana gelen kuvvetleri dengelemenin ne derece önemli olduğu üzerinde durduk ve VR ve V motorların bu kuvvetleri dengelemede bazı avantajlara sahip olduğunu belirttik. Fazla silindir sayısı ve büyük motor hacmi söz konusu olduğunda bazı açılardan V, bazı açılardan ise VR'nin kendine has artıları vardır. Modern W motoru ise V şeklinde birleştirilmiş 2 adet VR' den oluşur. Gücü üretebilmek kadar üretilen gücü dengede tutabilmenin önemi hesaba katıldığında, W motorun bir diğer önemli artısı ortaya çıkar. 



  • Aslında öyle olmasa da, W motoru kafamızda daha iyi canlandırabilmek için ortasındaki boşluktan da faydalanılan standart bir V olarak düşünebiliriz; bu motor boyutlarında fazla değişikliğe gidilmeden daha fazla motor hacmine sahip olmak anlamına gelir. Daha fazla hacim doğru kullanıldığında daha fazla güç anlamına gelir.
Her motorda olduğu gibi, W motor da bazı dezavantajlara sahiptir fakat hem kullanıldığı araçların fiyatları, hem çok spesifik bir kitleye hitap etmesi bakımından kimilerine göre bunlar dezavantaj değil, sadece gerekliliktir. Bu blogda işin teknik boyutuyla ilgilendiğimiz için bu durumlardan dezavantaj olarak bahsedeceğiz, şöyle ki:

- W motor diğer tüm motorlara göre çok fazla hareketli ve hareketsiz parçaya sahiptir
- Ağırlığı fazladır
- Standart bir performans aracına veya standart bir lüks araca göre daha fazla motor bileşenine ve yardımcı elemana ihtiyaç duyar
- Özel amaçlara yönelik üretildiğinden hem motor, hem kullanıldığı araçlar çok pahalıdır
- Yine aynı sebepten dolayı motorun onarımını ve bakımını bu konuda uzman, az sayıdaki kişi yapabilir
- Yakıt tüketimi şaşırtıcı derecede fazladır.


Yazıyı, tüm bu avantajlara ve dezavantajlara örnek olması amacıyla Bugatti Veyron' un bazı teknik özellikleriyle sonlandırmak yerinde olacaktır:


 8 litre W16, 64 valf motor, 4 turbo, 10 radyatör, 6000 d/d' da 1001 hp, 2200-5000 devir aralığında 1250N/m tork, 407 km/h maksimum sürat. 0-100 km/h: 2.46s; 0-300 km/h: 14.6s ( standart 4 silindirli motora sahip arabaların 0-100 süresi ortalama olarak 12-15 s. aralığındadır). 100 km' deki yakıt tüketimi: şehir içi 29, şehir dışı 17, maksimum hızda 78 litre.

1 yorum: