21 Temmuz 2015 Salı

Silindir Konfigürasyonlarına Göre Motorlar 3. Bölüm: V Motor

Her ne kadar ülkemizde görmeye pek alışık olmasak bile, V tipi motorlar dünya genelinde sıralı motorlardan sonra en çok tercih edilen motor türüdür. Vergi, akaryakıt gibi sıkıntıların olmadığı, otomotiv endüstrisi gelişmiş ülkelerde günlük kullanıma yönelik araçlarda bile kullanılan bu motor türü ile ülkemizde sadece lüks veya spor araçlarda, performans araçlarında ve bazı arazi taşıtlarında karşılaşmak mümkün.




Bunun sebebi V motorun aslında aynı krank milini döndüren 2 sıralı motorun belirli bir açıyla birleştirilmiş versiyonu olması. Örneğin V8, iki adet sıralı 4 silindirli motorun birleştirilmesiyle elde edilebilir. V motorun bütün avantajları ve dezavantajları tam olarak bu durumdan kaynaklanır. Şöyle ki:




  • Aynı krank milini döndüren 2 sıralı motoru birleştirmek demek, V motorun teorik olarak iki farklı motor bloğu ve iki farklı silindir kapağına sahip olması demektir. Bu, aynı silindir sayısına sahip V motorun sıralı motordan daha fazla parça içerdiği anlamına gelir.               
  • Aynı silindir sayısına sahip bir sıralı ve bir V motoru ele alalım. Silindir sayısı arttıkça sıralı motor gitgide ince-uzun bir şekle girer. V motor ise daha kübik bir şekil alır. Bundan dolayı V motor, arabada motor için ayrılan kısmı daha ekonomik ve daha verimli kullanır. Silindir sayısı fazla ise, V motor daha kompakttır.                                                                       
  • V motorda sarsıntı, titreşim gibi istenmeyen durumları kontrol etme imkanı sıralı motora göre daha fazladır. Bu da bu motor tipini daha ergonomik yapar.                                            
  • V motorların en popüler olanları V6, V8, V10 ve V12'dir. Yani genel olarak V motor fazla silindir ve büyük hacimle özdeşleşmiştir. Bu şartlarda yüksek performans elde etmek küçük hacimli sıradan motorlardan performans elde etmeye çalışmaktan çok daha kolay olduğundan, V motorlar denildiğinde akla ilk olarak daha fazla beygir gücü ve tork gelir: karşılaştığımız makam araçlarının, performans araçlarının, spor ve egzotik araçların çok büyük bir yüzdesi V motor kullanır. Hatta Formula 1 araçlarında kullanılan motor da bir V motordur.                     
  • İki adet sıralı motorun birleşimi olduğundan, ağırlık merkezi sıralı motorlarda olduğu gibi üst tarafa daha yakındır.





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder