28 Temmuz 2015 Salı

Silindir Konfigürasyonlarına Göre Motorlar 5. Bölüm: VR motor



Silindir konfigürasyonlarına göre motorlar başlıklı yazıların tamamında incelediğimiz motorları bir veya daha fazla sıralı motorun farklı şekilde birleştirilmiş halleri olarak zihnimizde canlandırdık. Bu yazıda yine aynı teknikle VR motoru inceleceğiz. Önceki yazılarda ayrıca diğer motor konfigürasyonlarının neden benzediği harflere göre isimlendirildiğini üzerinde durduk, bu açıdan baktığımızda VR denildiğinde R harfi kafa karıştırıcı görünüyor.

VR motor üzerine çalışan birden fazla otomotiv şirketi mevcuttur fakat en bilineni Volkswagen grubudur. Bu şirketin Alman menşeili olmasından dolayı VR motorunun adı V şeklinde sıralı motor'un Alman dilindeki kısaltmasından gelir ( R= Reihenmotor: sıralı motor, (inline, straight ile aynı anlamda)) Peki bir motora V tipi sıralı motor denilmesinin altında yatan sebep nedir? Bu motoru standart bir V motordan ayıran özellikler nelerdir?



V motor hakkındaki yazıda, bu motoru aynı silindir sayısına sahip iki sıralı motorun belirli bir açıyla birleştirilmiş versiyonu olarak düşündük. VR motorda da durum aynı fakat birleştirildiği açı derece cinsinden V motora göre çok daha dar. V motorda iki motor bloğu arasındaki açı 60,90 veya daha fazla olabiliyorken, VR motorda bu açı 10-15 derece arasındadır. Yani VR motor teknik anlamda hem V motor tanımına uygundur, hem de bazı özellikleri bakımından sıralı motorlara benzer. Bu motorun üretiliş amacı da budur: V ve sıralı motorun artılarını bir motorda toplamak. V ve sıralı motor hakkında kısa bir karşılaştırma yaptığımızda bu artılar kafamızda daha iyi canlanacaktır.


  • V motoru iki sıralı motorun birleştirilmiş hali olarak düşündük: bu aynı silindir sayısına sahip bir V motorun, sıralı motora göre daha fazla hareketli ve hareketsiz parça içermesi anlamına gelir.
  • Aynı silindir sayısına sahip bir V motor, sıralı motora göre daha kompakttır, diğer bir deyişle motor için ayrılan alanı daha verimli kullanmaya olanak sağlar. 
  • Silindir sayısı arttığı zaman, motorun çalışması esnasında meydana gelen kuvvetleri kontol altında tutmada V motor sıralı motora göre daha başarılıdır
  • V motorun aracın ağırık merkezine olan katkısı, sıralı motordan daha fazladır.


Şimdi kafamızda daha net bir VR modeli canlanıyor: sıralı motor gibi daha az parçadan oluşacak, daha basit bir yapıya sahip olacak, V motor gibi kompakt bir yapıya sahip olacak, silindir sayısı 4 ten fazla olsa bile balans konusunda başarılı olacak... İşte VR motor:

VR motorun çalışma prensibi 4 zamanlı benzin motoruyla aynıdır. VR motorda hava girişi ve atık gazların tahliyesi için 1 emme, 1 egzos manifoldu yeterlidir. Farklı silindir bloklarının birleştirilme açısı çok dar olduğu için tek silindir kapağına ihtiyaç vardır. Bloklar tek krank miline bağlıdır. Piston kafaları da açılı olduğu için silindir uzunluğu (ing: stroke) kısıtlıdır.

VR motorların en yaygın kullanıldığı araçlar, dış görüntü olarak standart araçlardan farkı olmayan fakat performans açısından kullanıcısına beklenenden biraz daha fazlasını verebilen Alman araçlarıdır:







Hiç yorum yok:

Yorum Gönder